top of page

איזון הורמונלי - איך להשיג סבלנות ושקט נפשי בקלות?

רמות ההורמונים השונים עולות ויורדות במשך היום, לאורך החודש ובשלבים מסוימים בחיים. חוסר איזון של אותם הורמונים עלול לגרום לתופעות רבות כגון: הפרעות במחזור החודשי, שינוי בעור הפנים, נשירת שיער, הפרעות במערכת העיכול, בעיות שינה ועוד.
המשיכו לקרוא 10 סימפטומים של חוסר איזון הורמונלי



10 סימנים שעלולים להצביע על חוסר איזון הורמונלי


כאבי מחזור ואנדומטריוזיס מאופיינים ביחס לא תקין בין אסטרוגן לפרוגסטרון כאשר האסטרוגן דומיננטי.
מכירות את זה שלפני הוסת יש רגישות מוגברת לכאב? כל הגוף יותר רגיש ומכווץ, כל מגע נהיה לא נעים, השדים רגישות והראש עשוי לכאב? לאחר הביוץ רמות האסטרוגן אמורות לרדת ורמות הפרוגסטרון אמורות לעלות. כאשר האיזון העדין ביניהם מופר נראה תופעות כמו: תאבון מוגבר, נפיחות בטנית, רגישות בשדיים, כאבי ראש ועם הגעת הוסת יהיו גם כאבים.
דימומים עשויים להופיע לאורך כל החודש או כדימום מוגבר במהלך הוסת. כאן אנחנו מדברות על ההורמון פרוגסטרון שאחראי על החזקת רירית הרחם. לדוג׳- לפני קבלת הוסת יש ירידה חדה ברמות הפרוגסטרון ובתגובה רירית הרחם מתפרקת וזהו דם הוסת. וסת שמתחילה בטיפטופים מעידה על רמות פרוגסטרון נמוכות יחסית ללא ירידה חדה ברורה ולכן הרחם לא מתפרקת בבת אחת אלא בהדרגה.

אקנה הורמונלי לרוב מתפרץ אצל נשים צעירות בגילאי 25-30. במקרה הטוב פצעים חדשים יגיעו עד שבוע לפני קבלת הוסת באזור הסנטר והלסת. במקרים הפחות טובים הם עשויים לצוץ לאורך כל החודש ולהתפשט לאזור החזה והגב. במהלך מחזור תקין רמות השיא של אסטרוגן הן באמצע המחזור החודשי ואז יורדות לקראת סיומו. לאחר הביוץ, השחלות מתחילות לייצר פרוגסטרון שבין היתר מעורר את פעילות בלוטות החלב ועם השומן המיותר מגיע האקנה.
מחזורים ארוכים / מיעוט וסתות הם אחד מהסימנים של תסמונת השחלות הפוליציסטיות. במהלך הביוץ כאשר מתפתח יותר מזקיק אחד דומיננטי רמות ההורמון FSH לא מגיעות לשיא וכתגובה לכך רמות הפרוגסטרון נשארות יחסית גבוהות ורירית הרחם לא מתפרקת. מה שקורה בעצם זה שלוקח יותר זמן לציר ההורמונלי להבין שהגיע זמן הוסת, במקום מחזור של 28 יום בממוצע נראה מחזורים של 40 יום ומעלה.

הפרעות במערכת העיכול הם תוצר לוואי של חוסר איזון הורמונלי. בלוטת התריס היא שחקנית מפתח בהקשר הזה בתור האחראית לייצור הורמונים שמפעילים את מערכת העיכול. בתת פעילות של בלוטת התריס נראה האטה מטבולית, נטייה לעצירות, עלייה במשקל, נפיחות בטנית ועוד. בפעילות יתר של בלוטת התריס נראה יציאות מרובות, חוסר בספיגת ויטמינים ומינרלים מהמזון, דפיקות לב מואצות ועוד.

עייפות כרונית יכולה להיגרם מעודף פרוגסטרון ו/או ירידה בהורמוני בלוטת התריס. העייפות יכולה ללוות אותנו לאורך כל היום אך עייפות קשה בבוקר הינה אחד התסמינים הנפוצים בקרב נשים לא מאוזנות הורמונלית.

גלי חום והזעות לילה ידועים בעיקר כתסמינים של גיל המעבר אך עשויים להופיע גם בעקבות שימוש בתרופות מסוימות (אנטי דיכאוניות, משככי כאבים, סטרואידים וכו׳) או אצל נשים בגיל הפריון עם רמות אסטרוגן נמוכות. כמו כן, פעילות יתר של בלוטת התריס עשויה לגרום גם היא לתופעות דמויות גיל המעבר. בשני המקרים נרצה לראות עוד סימפטומים נלווים כמו למשל יובש בנרתיק או בעיות עיכול כדי לאבחן את הגורם לחוסר האיזון.

קשיי ריכוז וזיכרון מופיעים כאשר יש חוסר איזון בין אסטרוגן לפרוגסטרון. המנגנון לא לגמרי ברור אך מדענים מאמינים כי יש קשר בין רמות ההורמונים לבין מתווכים עצביים במוח הבאים לידי ביטוי בחשיבה מעורפלת, קושי להתרכז והפרעות זיכרון.

שינויים במצב הרוח מאפיינים נשים רבות במהלך החודש. החל מעצבנות, אי שקט, תנודות קיצוניות ועד לדיכאון כולם תוצר של חוסר איזון באחד או יותר ההורמונים בגוף. תנודות במצב הרוח לרוב מגיעות לשיא כשבוע לפני הוסת ומוגדרות בתור תסמונת קדם וסתית.

חוסר חשק מיני קשור בעיקר לירידה ברמות אסטרוגן בגוף. לכן, מופיע בעיקר אצל נשים בגיל המעבר או אצל נשים צעירות הנוטלות אמצעי מניעה כמו גלולות, טבעת או התקן תוך רחמי המפריש פרוגסטרון. מכיוון שאסטרוגן מופק בגוף גם ממאגרי שומן, נשים בתת משקל עשויות לסבול גם הן מחוסר חשק מיני.


הטיפ שלי


כמו שניתן לראות, חוסר איזון הורמונלי יכול להתבטא במגוון תסמינים המערבים מספר מערכות בגוף. אם הנך סובלת מאחד התסמינים היותר דעי שאת לא לבד ושיש לרפואה הסינית פתרונות טבעיים להשבת הגוף לאיזון.
צרי קשר עכשיו להתחיל בשינוי ולהחזיר לעצמך את איכות החיים!










18 views0 comments
bottom of page